Prestisjefylt oppdrag for Utenriksdepartementet

Norge som merkevare: Norges kandidatur til FNs sikkerhetsråd

Historien om hvordan tapet og statsråder med rosa sokker ble kjernen i kampanjen hvor Norge fikk plass i FNs sikkerhetsråd
Kategori

Visuell profil

Strategisk design

Kampanje

Kunde
Utenriksdepartementet
Når
2020
Norsk delegasjon i New York med rosa munnbind og nøkkelbånd med kampanjelogo og -farge i forbindelse med Norges kandidatur i FNs sikkerhetsråd

Miksmaster utviklet visuell profil og markedsføringsmateriell for Norges kampanje for et sete i FNs sikkerhetsråd. Kampanjen ble lansert juni 2018 og pågikk frem til valget av kandidater i 2020 der Norge fikk en av plassene i Sikkerhetsrådet.

I tett samarbeid med Utenriksdepartementet har oppdraget omfattet strategisk forankring gjennom utvikling av en merkevareidentitet og prosjektstyring av arbeidsgruppe med deltagere både i Norge og New York, kreativ idéutvikling og ferdigstillelse av en visuell verktøykasse tilpasset kundens behov for å skille seg ut og gjøre seg synlig på digitale og trykte flater.

Logo for Norges kampanje for et sete i FNs sikkerhetsråd
Bilde av salen i FNs sikkerhetsråd

Logo

Logosymbolet er inspirert av mønsteret vi finner i tapetet i sikkerhetsrådssalen, designet av norske Else Poulsson, som sammen med arkitekten Arnstein Arneberg og kunstneren Per Krohg sto for design og utsmykking av salen.

Bilde som viser inspirasjonen bak fargevalget for Norges kampanje for et sete i FNs sikkerhetsråd

Farger

Profilfargene er inspirert av farger vi finner i den arktiske naturen og gjenspeiler hav, lys, fjell og is,  med referanse til soliditet, kvalitet, varme og mot. Fargene har også referanse til fargene i det norske flagget,  men er justert for å skille seg ut i FN-sammenheng. Fargene skal være med på å gjøre profilen synlig, og tydelig markere det norske kandidaturet.

Bilde av side i bok med bilde av Ine Eriksen med skjørt i mønster fra tapetet i FNs sikkerhetsråd samt Dag Inge Ulstein med rosa sokker

Hvordan tapet og rosa sokker ble kjernen i kampanjen

Kampanje ble omtalt i boken «Transnational Discourses in Nordic Design»  av Astrid Skjerven og Rachel Gotlieb som kom ut i 2025.

Markedsføringsmateriell i form av totebag og sløyfer for Norges kampanje for et sete i FNs sikkerhetsråd
Markedsføringsmateriell i form av sokker og binders, ringer og mer for Norges kampanje for et sete i FNs sikkerhetsråd
Kronprins Haakon foran kampanjebannere
Skjermbilde Utenriksdepartementetes instagram hvor kronprins Haakon og Ine Eriksen poserer foran rollup med logo utviklet av Miksmaster