Prisvinnende bankkortdesign
Kortdesign
Illustrasjon
Kortdesign
Illustrasjon
Vi har gode kontakter med alle de sentrale kortprodusentene. Vår lange erfaring har gitt oss inngående kjennskap til utfordringene knyttet til avanserte trykkeprosesser. Vi kjenner hele verdikjeden, og vet hva som kreves for å lage kortløsninger som kommuniserer tydelig og riktig.
Coop ønsket et nytt medlemskort for Coop-medlemmer som bruker kredittkort for betalinger, der de kan tjene opp bonus og kjøps-utbytte som økonomisk reserve.
Vi fikk i oppdrag å designe et kredittkort i samsvar med Coop sin merkevareprofil, som skulle være gjenkjennelig men samtidig skille seg ut fra deres to andre etablerte kredittkort.
Landkreditt er et mellomstort norsk finanskonsern med røtter i landbruk, stolte over å være et samvirkeforetak – eid av norske bønder. Landkreditt tilbyr tjenester innen bank, fond, forsikring og eiendomsmegling, der landbruk utgjør hovedtyngden av kundebasen.
Sparebanken Sør ønsket et kort som appellerte til barn i aldersgruppen 10-13 år. Designet skulle være tidløst, profilens farger skulle tas i bruk og kortet skulle gjerne ha link til resten av bankkortene.
Vi ønsket å lage illustrasjoner med humor, rare figurer og litt grøss. I lysstrålen som kommer fra lommelykta er figurene vennlig og veloppdragne, men utenfor strålen er de nok litt mer rampete og kan finne på litt av hvert. Lysstrålen danner også linken til bankens logo og farger.
Sammen med bankortet får barna også en liten UV-lykt. Lyser man på kortet, dukker nye illustrasjoner fram. Nå kan vi se skjelettene til figurene, som om de blir belyst med røntgen, og vi kan lese hva de forteller hverandre. Ser man på kortet i mørket, er det nye ting som kommer fram – da lyser øynene opp, og lyset fra lommelykten lyser opp logoen til Sparebanken Sør.
Fusjonen mellom Norges to største banker, DnB og Gjensidige NOR, medførte et behov for å utvikle en helt ny kortserie, samt å segmentere hele den store massen av private kunder inn i et kundelojalitetsprogram.
DnBs erfaring var at bankkortene ble et viktig instrument til lojalitetsprogrammets suksess. Spesifikt tilpassede kundekort fører til at banken får en økning av nye kunder, samtidivg som de i mindre grad mister kunder.
Et strategisk mål for DnB NOR er at deres kort skal være ledende innen kreativ design og i bruk av avanserte produksjonsteknikker/muligheter. Kortene skal utvikles med tanke på at kundenes erfaring er unik, eksklusiv, trendsettende og innovativ.
Ny teknologi åpnet muligheten for at SpareBank1 kunne benytte sine lokale logoer og egen font på bankkort. I tillegg hadde de nylig justert sin visuelle profil, og ønsket en ny kortserie som passet til dette – de kom til Miksmaster for å sørge for at de fremstår som de ønsker i markedet.
Frihet til å bestemme når det passer. «Hopp - stopp - betal»
Uno X hadde som ambisjon å forsterke sin posisjon på markedet for bensinkort i 2010, på både privat- og bedriftsmarkedet. Miksmaster utviklet et sterkt og tydelig designkonsept for hele kunde-lojalitetsprogrammet, inkl. kortdesign og markeds- og lanseringsmateriell til stasjonene.
Storebrand ønsket å redesigne to kort i deres premium-serie, reservert for kunder som er en del av deres "Storebrand Fokus"-kundeprogram. De ønsket er minimalistisk design som i hovedsak utsmykket seg gjennom bruk av luft og rene flater, der vi benyttet sølv-folie for å få merkevaren til å stå frem.
Vi ble bedt om å videreføre Santander sin profil til en serie med stående kort-konsepter. Det subtile mønsteret på toppen av kortet er dekorert med glossy taktil lakk. Dette gir mønsteret en følbar tekstur, samtidig som det reflekterer lys og står ut fra resten av kortet som har et matt uttrykk.
Disse bankkortene er blant annet lagd for DnB NOR, Sparebanken i Sogn og Fjordane, EnterCard, LO Favør, m.m.