Artikkel, Kjennetegn for en god logo

Ti kjennetegn for en god logo

Hva kjennetegner egentlig en god logo? Det er lett å tenke at en logo «bare» er et symbol og navnetrekk satt sammen, litt tilfeldig. Men har du noen gang tenkt på alt du må ta hensyn til for at logoen skal fungere over tid, fungere på mange forskjellige flater, og at den skal bli husket og lagt merke til?
Illustrasjon av de 10 kjennetegnene for en god logo,

8. august 2024

Skrevet av Marie Mossige Grythe, Illustrasjoner av Jonas Lereggen

Denne listen (Gernsheimer, 2008) oppsummerer godt hva som kjennetegner en logo av høy kvalitet og er like relevant i dag. En god logo er:

1. Distinkt
Den skiller seg ut i mengden og blir lagt merke til

2. Sofistikert
Den er raffinert og har estetiske kvaliteter

3. Konseptuell
Den skal vise organisasjonens personlighet (verdier og ønsket etterlatt inntrykk mot målgruppen)

4. Relevant
Har symbolikk som kan representere feltet organisasjonen opererer i (Men nei, den skal ikke forklare alt organisasjonen gjør. Det har verken du eller målgruppen din tid til)

5. Fleksibel
Kunne brukes på små og store flater - trykte og digitale. Den skal kunne stå alene eller sammen med andre elementer.

6. Helhetlig/enhetlig
Den bør ha et uttrykk som er konsekvent, og at symbol/navnetrekk harmonerer med hverandre. For å få til dette kreves et øye for detaljer, endel trening, erfaring, og ikke minst; estetisk sans.

7. Attraktiv
At den oppleves attraktiv kan være noe styrt av trender og kulturer. Men om vi følger de grunnleggende prinsippene for komposisjon, proporsjoner og balanse, vil den være mer appellerende for øyet.

8. Leselig og lesbar
Jo mer leselig jo klarere budskap, og flere vil oppfatte logoen (sa noen universell utforming?)

9. Minneverdig
At den er enkel og har visuelle kvaliteter

10. Varig
En logo som står seg over tid vil være mer verdifull, fordi den assosieres med noe solid, sikkert og fast. For en logo som allerede er kjent, vil det derfor være anbefalt å gjøre små justeringer for å opprettholde mest mulig gjenkjennelse hos eksisterende publikum.


Med andre ord: Selv om utfallet «bare» er et navnetrekk og et symbol satt sammen, er det mye arbeid, erfaring, testing, justering, analyse, innsikt og kunnskap bak en logo av høy kvalitet.