Artikkel, Lag en god brief for visuell identitet

Slik unngår du dyre og lite effektive designprosjekter

Har du vært med på designprosjekter som ble mye større, mindre vellykkede og dyrere enn det du hadde sett for deg? Nøkkelen til suksess i alle designprosjekter starter med en solid grunnmur. En god brief hjelper deg med å oppnå et resultat av høy kvalitet, redusere kostnadene og sikre at designet er i tråd med behovene og målene dine.

Her er våre tips til hvordan du kan skrive en engasjerende kvalitetsbrief hvis du ønsker at en grafisk designer eller et designteam utvikler en visuell identitet for din organisasjon!
Illustration of a person thinking and writing something on a computer

12. august 2024

Skrevet av Marie Mossige Grythe. Illustrasjoner: Jonas Lereggen

En god brief legger grunnlaget for en tydelig, engasjerende og unik visuell identitet

Det er kanskje fort gjort å tenke at en visuell identitet bare er å slenge sammen en logo og litt farger. Men en visuell identitet er det første møtet en kunde, en bruker eller en mulig ansatt har med organisasjonen din. Hvis den visuelle identiteten snakker et helt annet visuelt språk og blir oppfattet på en annen måte enn slik organisasjonen er, mister du troverdighet. Former, farger, layout, bilder og typografi sier mer enn du skulle tro, og vekker følelser hos de fleste.

En brief som er satt sammen av nøkkelpersoner i organisasjonen din, legger grunnlaget for utvikling av den visuelle identiteten – derfor er det viktig å sikre at den er basert på riktig fundament. Briefen bør inneholde noen vesentlige føringer for at en grafisk designer skal kunne finne essensen av organisasjonen og identifisere det som gjør den unik – slik at den skiller seg fra konkurrenter og gir et korrekt bilde av organisasjonen.

Svar minimum på følgende spørsmål i briefen din: 

Bakgrunn og målsetning:
Hvem er dere og hva gjør dere?
Hva er målet eller hensikten med den visuelle identiteten?
Hva ønsker dere å oppnå?

Strategi og retning:
Hvor skal dere? Hva er deres visjon?
Hvordan planlegger dere å komme dere dit?
Hvorfor eksisterer dere? Hva er deres samfunnsoppdrag?

Målgruppe:
Hvem er målgruppen deres? 

Behov og følelser:
Hvilke behov har målgruppen deres?
Hvordan møter produktet deres behovene til målgruppen?
Hvilket inntrykk ønsker du at målgruppen skal sitte igjen med?
Hva slags «personlighet» har merkevaren deres?
Hvilke verdier har organisasjonen deres? 

En grundig brief som tar hensyn til disse visuelle føringene vil kunne få en visuell identitet som er effektiv, engasjerende, unik og troverdig. Ved å tydeliggjøre behovene og målene dine, vite hvem målgruppen din er, og finne essensen av organisasjonen, sikrer du at identitetsprosjektet blir en suksess fra oppstart til leveranse.

Ta kontakt med rådgiver Marie på marie@miksmaster.no for et pristilbud på en visuell identitet eller bistand til å sette opp en god plan og brief til et designprosjekt.